Początek roku to czas postanowień. Wielu z nas skłania się do przemyśleń i planuje przyszłość. Zarówno tą zawodową, jak i prywatną. W końcu każdy chce czerpać satysfakcję z pracy. Przy tak dynamicznie rozwijającym się środowisku musimy być gotowi na zmiany. Jeżeli będziemy stać w miejscu nasze cele i marzenia szybko nam uciekną.

Dzisiejszy rynek obfituje w wolnych strzelców, którzy nieustannie szukają nowych możliwości doskonalenia się. To, co kiedyś było normą – praca w jednej firmie przez kilkadziesiąt lat – dziś już jest rzadkością. Teraz nasze wymagania wobec pracodawców są coraz większe. Ciągle szukamy nowych wyzwań i możliwości rozwoju. Według badań, pracę zmieniamy średnio co 3 lata. Musimy zatem przyzwyczaić się do dynamicznego rynku pracy. Czego potrzebujesz do efektywnego zaplanowania kariery zawodowej? Jak osiągnąć satysfakcje z tego, co robisz? Odpowiedź jest prostsza niż myślisz i znajdziesz ją w kolejnych akapitach.

Kariera zawodowa może polegać na spełnianiu marzeń

Połącz pracę z pasją

Od czego zacząć? Zastanów się, co tak naprawdę lubisz robić. Każdy z nas ma jakieś pasje. A wiele z nich można łatwo zamienić na ścieżkę kariery. Dziś możemy zarabiać na pokazywaniu się w ładnych ciuchach na blogu, czy streamingowaniu gier na YouTube. Zastanawiałeś się kiedyś czy w Twoim przypadku to możliwe? W końcu każdy chciałby utrzymywać się z robienia tego, co lubi.

Jest wiele rzeczy które lubisz robić, ale to nic konkretnego? Warto trochę pokopać. Jak? Zacznij od spojrzenia w przeszłość. Co chciałeś robić, jak byłeś dzieckiem? Wypisz wszystkie swoje wymarzone zawody i poszukaj cech wspólnych. Pokaże Ci to, czego od zawsze szukałeś w pracy.

Zastanów się co chcesz robić w życiu i dąż do tego

Stawiaj sobie cele

Mierzalne cele to podstawa. Ustal swoje priorytety. Twój cel jest bardzo odległy? Na pewno składa się z wielu mniejszych kroków, na które możesz go podzielić. Pozwoli Ci to kontrolować działania na bieżąco. Przemyśl dokładnie co musisz zrobić, aby osiągnąć cel. Czy jesteś na to wszystko gotowy? Pomyśl o tym zanim zaczniesz działać. Będziesz mieć realistyczne oczekiwania, co do ilości pracy przed Tobą.

Pamiętaj, że sukces przychodzi do tych, którzy łączą w sobie determinacje i talent.

A co jeżeli w trakcie okaże się, że to jednak nie dla Ciebie? To nic złego! Nie daj się wpędzić w pułapkę konsekwencji. Nie trwaj bezsensownie przy czymś tylko dlatego, że zainwestowałeś w to dużo czasu. Zamiast tego lepiej przenieść swoje wysiłki na inne cele.

Pokaż się z jak najlepszej strony

Pozostaw dobre wrażenie

Zadbaj o to, co i jak komunikujesz. Podczas rozmowy oraz w wiadomościach staraj się dopasować język do odbiorcy. Ludzie nie zatrudniają CV, tylko innych ludzi. Pokaż się z najlepszej strony – jako osoba, z którą warto pracować.

Pamiętaj też o obecności w social media. Masz publiczny profil? Rekruter na pewno przejrzy Twoje konta. Wszystko, co tam wrzucasz powinno pozytywnie odzwierciedlać Ciebie i Twoje osiągnięcia.
Facebook czy LinkedIn dają duże możliwości. Otwierają drzwi do nowych relacji i sieci kontaktów, której będziesz potrzebować do dalszego rozwoju w karierze. Korzystaj więc z nich mądrze.

Rozbudowana sieć kontaktów pomoże Ci nie tylko w znalezieniu pracy

Zadbaj o networking

Nie raz pewnie słyszałeś o tym, że znajomy dostał pracę przez innego znajomego. Posiadanie znajomości bardzo ułatwia poszukiwanie pracy. Nie zawsze chodzi o to, co wiesz. Czasem ważne jest kogo znasz. W tym kierunku ewoluuje dzisiejsza rekrutacja.

Korzystaj z możliwości poznawania ludzi z różnych branż. Pozostawaj z nimi w kontakcie i rozwijaj wasze relacje. Zaprocentuje Ci to nie tylko przy poszukiwaniu pracy. Nawet nie wiesz ile cennych informacji i ciekawostek z różnych firm i obszarów możesz dzięki temu poznać.

Już wiesz co chcesz robić? Zacznij działać natychmiast

Działaj efektywnie

Dbaj o swój czas. Znalezienie pracy marzeń nie jest łatwe, więc nie warto marnować ani jednej chwili. Zacznij dążyć do celu i realizować marzenia już teraz. Masz milion pomysłów na minutę, ale brakuje Ci czasu? Oto 3 proste triki, które pomogą Ci go odpowiednio zaplanować.

  • Zacznij od założenia dziennika. Prowadź go przynajmniej przez tydzień. Podziel sobie dzień na 30-minutowe bloki i notuj jak wykorzystałeś ten czas. Może się okazać, że niektóre czynności mogłeś zrobić dużo szybciej, gdyby nie „rozpraszacze” dookoła.
  • Najwięcej czasu poświęć realizacji swoich celów. Nie osiągną się same podczas, gdy Ty będziesz robić coś innego.
  • Zastanów się, co robisz na co dzień. Czy to pomaga, czy przeszkadza Ci w realizacji celów? Czasami możesz nie zdawać sobie sprawy, że coś podcina Ci skrzydła.

Na końcu chodzi przecież o to, jak efektywne są Twoje działania.

Początek roku to dobry moment, aby poświęcić trochę czasu sobie. Potraktuj się jak jednoosobowy biznes. Do sukcesu potrzebne Ci jest odpowiednie zarządzanie i ciągły rozwój umiejętności. Świat nigdy nie rozwijał się tak dynamicznie jak dziś. Musisz za nim nadążyć. Doskonal siebie, a Twoja kariera zawodowa potoczy się zgodnie z Twoim planem.

Podziel sie tym artykułem Udostępnij na LinkedIn
Dołącz do dyskusji

Zostaw do siebie kontakt i sprawdź, co możemy dla Ciebie zrobić.

Michał Kapczuk CEO