Szukanie pracy to duże wyzwanie. Zarówno dla nowych, jak i doświadczonych pracowników. Warto więc przygotować sobie narzędzia, które nam ten proces ułatwią i zwiększą naszą efektywność. Typowy proces wygląda tak: odpalasz różne portale pracy -> aplikujesz masowo na wszystkie choć trochę psujące stanowiska -> dostajesz raptem kilka odpowiedzi zwrotnych. Myślisz sobie „strata czasu”. To nie musi tak wyglądać. To jak znaleźć pracę? Przygotowałam dla Ciebie porady, które Ci w tym pomogą.

Nie ograniczaj się tylko do portali pracy

Tak właściwie to gdzie szukać pracy?

Pierwsze, co przychodzi nam do głowy to portale pracy. Mamy tam dostęp do tysięcy ofert, na które możemy aplikować. Ale jak znaleźć pracę, która będzie Ci odpowiadać? Niestety, przytłaczająca ilość możliwości wcale nie wpływa na naszą korzyść. Po przejrzeniu kilkudziesięciu wszystko zaczyna nam się zlewać i wyglądać tak samo. Nawet jeżeli dotyczą różnych stanowisk. Prostą metodą na rozwiązanie tego problemu wydaje się aplikowanie na każdą ofertę pracy, która choć trochę pasuje do kryteriów naszych poszukiwań. To jednak ślepy zaułek. Cieszysz się, gdy dostajesz telefon z zaproszeniem na rozmowę. Jednak gdy już się rozłączysz, zaczynasz się zastanawiać – na jakie stanowisko w ogóle tam aplikowałeś?

W Higher to Opiekunowie Kariery szukają odpowiednich stanowisk dla Ciebie. Chcesz znaleźć dopasowaną pracę? Przeraża Cię perspektywa przekopywania się przez tysiące ofert? Możesz śmiało skorzystać z Naszej pomocy. Jest w 100% bezpłatna.

Zarejestruj się na go.higher.pl i daj się znaleźć wymarzonej pracy!

Nie ograniczaj się w swoich działaniach tylko do portali pracy. Popytaj znajomych, może u nich akurat kogoś szukają? Odśwież swój profil na LinkedIn. Wielu rekruterów właśnie tam teraz szuka pracowników. Bezpośredni kontakt pozwoli Ci dotrzeć do ofert, które nie są standardowo publikowane w internecie.

Stwórz sobie narzędzie i efektywnie zarządzaj czasem

Tyle już wysłałem tych aplikacji, jak to wszystko zapamiętać?

Kontroluj to, na jakie oferty aplikujesz. Zbuduj sobie narzędzie, w którym będziesz notować:

  • Gdzie już wysłałeś CV
  • Kontakty, które mogą Ci pomóc w znalezieniu pracy
  • Informacje o rozmowach kwalifikacyjnych (kiedy, gdzie, dodatkowe wskazówki co do stroju, z czego się przygotować itp.)
  • Adresy stron internetowych i blogów, na których znajdziesz przydatne podczas poszukiwania pracy porady.

Ile czasu na to poświęcić?

Jeżeli aktualnie nie pracujesz – potraktuj szukanie jako swoją pracę i zaplanuj sobie 8 godzin dziennie. Masz stałe zatrudnienie i szukasz czegoś nowego? Godzina lub dwie będą optymalne. Może Ci się to wydawać dużym poświęceniem, jednak ta inwestycja się opłaci. Szukanie pracy wymaga cierpliwości, energii i koncentracji. Odpowiednia organizacja pomoże Ci zwiększyć Twoją skuteczność.

Jak skutecznie znaleźć prace przez internet?

To najbardziej popularne miejsce do szukania pracy. Znajdziesz tam dziesiątki portali z ogłoszeniami. Warto się jednak zastanowić i wybrać najbardziej odpowiednie dla Ciebie. Jeżeli masz już sprecyzowaną ścieżkę kariery, zastanów się jakie firmy Cię interesują i tam zacznij poszukiwania. Większość z nich wrzuca wszystkie aktualne oferty pracy na swoje strony. Możesz również zalogować się na portalach specjalistycznych, gdzie oferowane są stanowiska z Twojej branży.

Jeżeli już wybrałeś swoje portale – zostaw na nich CV. Będziesz bardziej widoczny dla rekrutera. Wypełnij wszystkie możliwe informacje. To umożliwi zainteresowanym osobom dotarcie do Ciebie. Pamiętaj jednak o prywatności. Jeżeli uważasz, że jakieś informacje nie są konieczne i nie chcesz ich dodawać – nie rób tego.

Jak sprawić, aby praca znalazła Ciebie?

Tzw. direct search to coraz popularniejsze narzędzie wyszukiwania. Aktualny profil w serwisach społecznościowych umożliwi rekruterom dotarcie do Ciebie. Zwróć uwagę na podsumowanie profilu – to idealne miejsce, aby pochwalić się wyróżniającymi Cię zdolnościami i osiągnięciami. Pamiętaj też o słówkach kluczowych. Jeżeli masz jakieś zdolności (np. HTML, Java, 6 Sigma, Prince2), napisz o tym w swoim profilu. Rekruterzy często szukają osób właśnie po konkretnych umiejętnościach.

Pamiętaj też o tych mniej formalnych kontach typu Facebook. To, co tam umieszczasz, świadczy o tym, jak będziesz postrzegany. Musisz dbać o prywatność swoich profili i zrobić je widocznymi tylko dla znajomych. Przede wszystkim jednak – dbaj o treści, które się tam pojawiają.

wykorzystaj kontakty aby znaleźć pracę

A może wykorzystać znajomości?

Pomyśl o osobach, które mogą Ci pomóc w szukaniu pracy. Wykorzystaj swoje kontakty. Zastanów się, czego oczekujesz i co masz do zaoferowania. Nie wahaj się i porozmawiaj z nimi. Jeżeli przekierują Cię do kogoś innego, skontaktuj się z tą osobą jak najszybciej. Nie zapomnij też podziękować znajomemu za pomoc.

Co jest najważniejsze?

Dobra organizacja to podstawa. Sama jednak nie wystarczy. Oto 5 aspektów, o których warto pamiętać podczas szukania pracy:

  • Daj sobie pomóc – korzystaj z portali i agencji pracy. Pomogą Ci dobrać oferty pod Twoje wymagania i kompetencje.
  • Bądź widoczny w swoim środowisku. Uaktualnij swoje profile społecznościowe, szczególnie te profesjonalne jak np. LinkedIn. Jeżeli jesteś profesjonalistą w danej branży – pozwól się zauważyć. Udzielaj się w stowarzyszeniach, nie bój się wyrażać swoich poglądów w internecie.
  • Nie polegaj tylko na swojej pamięci. Stwórz plik, który będzie zawierał wszystkie ważne dla Ciebie informacje. Wspominałam o nim w drugim punkcie.
  • Poszukaj wsparcia. Bliskie Ci osoby dadzą Ci nie tylko wsparcie emocjonalne. Mogą też pomóc merytorycznie.
  • Zadbaj o pozytywne nastawienie. To będzie czas nowych wyzwań i możliwości. Bądź otwarty na to, co nadejdzie. Wykorzystaj ten czas jak najlepiej. Możesz zdobyć wiele nowych doświadczeń.

Wiem, że perspektywa szukania pracy może być dla Ciebie przytłaczająca. Jeżeli jednak odpowiednio do tego podejdziesz, okaże się, że nie taki diabeł straszny 🙂 Powyższe podpowiedzi mogą pomóc Ci zaplanować odpowiednie działania. Podejdź do tego, jak do wyzwania, które może Cię wiele nauczyć i wykorzystaj na maksa!

Pamiętaj również o tych, którzy mogą Ci w tym pomóc. Zaloguj się na go.higher.pl i dopasuj swoje DNA do DNA firmy!

Podziel sie tym artykułem Udostępnij na LinkedIn
Dołącz do dyskusji

Zostaw do siebie kontakt i sprawdź, co możemy dla Ciebie zrobić.

Michał Kapczuk CEO