W poprzednim poście przedstawiłam Ci ogólne informacje o tym, jak wpływa na nas stres. Zarówno tych pozytywnych, jak i negatywnych. Dziś pora na konkretne porady. Pokażę Ci, co robić, aby radzić sobie ze stresem na co dzień. Zarówno w życiu zawodowym, jak i prywatnym. Do dzieła!

 

STRES W PRACY

Zacznijmy od życia zawodowego, bo to ono jest najczęściej źródłem stresu. Jak go zwalczyć?

Zarządzaj swoją dostępnością

Zarządzaj swoją dostępnością

Twój dzień to niekończące się telefony? Co chwilę ktoś przychodzi do Ciebie porozmawiać? Niedobrze. Powinieneś dać sobie możliwość pracy w spokoju, jeżeli chcesz zwiększyć swoją produktywność i jednocześnie zmniejszyć poczucie stresu.

Dobrym sposobem jest chwilowe odcięcie się od wszelkich powiadomień. Na początku możesz poczuć się trochę nieswojo. Pod koniec tego czasu pozytywnie się jednak zaskoczysz, gdy okaże się, że byłeś bardziej produktywny niż zwykle. Twój dzień nie może być pełen informacji o nowych mailach, innych wiadomościach czy ustawionych na najbliższy czas spotkaniach.

Myślisz, że udałoby mi się napisać ten tekst w sali pełnej ludzi? Na pewno nie tak szybko. Dlatego też najbliższą godzinę spędzę w pustej salce, z wyłączonymi powiadomieniami i bez wibrującego koło mnie telefonu. Będę mogła się skupić w pełni na tym, na czym powinnam.

Zacznij od 30 minut i powoli zwiększaj ten czas. Jeżeli masz możliwość – również wyjdź do innego pomieszczenia i zamknij drzwi. Poinformuj swoich kolegów gdzie jesteś i co robisz, a potem poświęć się temu w stu procentach.

 

Radzenie sobie ze stresem to również kontakt z innymi

Kontroluj relacje z osobami dookoła

Możesz decydować z kim i jak się kontaktować. Jeżeli są tacy ludzie, którzy sprawiają, że czujesz się niekomfortowo – staraj się ich unikać. To oni powodują u ciebie zwiększone poczucie stresu. Pamiętaj jednak, że nie możesz ignorować wszystkich. To dotyczy tylko tych, którzy wpływają na Ciebie najintensywniej. Jeżeli dotyczy to Twojego szefa czy ważnego Klienta – zastanów się jak zaangażować się w taką relację. Nie zaczynaj niepotrzebnie prywatnych konwersacji, czy plotek o wydarzeniach w firmie. Jeżeli to druga osoba zacznie – nie angażuj się bardziej, niż musisz. Postaraj się grzecznie ukrócić rozmowę.

Pamiętaj, że zarządzanie stresem to nie tylko unikanie osób, które działają na Ciebie negatywnie. To również kontakt z tymi, którzy mają na Ciebie dobry wpływ. Jeżeli masz takie osoby, które poprawiają Ci humor, są Twoimi autorytetami w różnych kwestiach – dbaj o relacje z nimi. Stanowią zazwyczaj naturalnym antidotum na stres. Wzbudzają pozytywne emocje i zarażają Cię dobrą energią.

 

Produktywne zarządzanie czasem zmniejsza stres

Bądź produktywny

Aby radzić sobie ze stresem, musisz umieć organizować czas. Wielu z nas często narzeka na nadmiar obowiązków i za krótką dobę. Ale czy to zawsze prawda? Nie do końca. Efektywne zarządzanie czasem wymaga dużo samodyscypliny. Może jednak nas odciążyć i ułatwić dzień. Przygotowałam 3 proste triki, które mogą Ci w tym pomóc.

  • Jeżeli masz ważny projekt do zrobienia, przyjdź wcześniej. W pracy będzie spokojniej, a Tobie będzie się łatwiej skupić.
  • Nie odkładaj najważniejszych rzeczy na koniec. Zrób to na początku. Unikniesz stresów i zmotywujesz się do dalszej pracy.
  • Pamiętaj o przerwach. Daj sobie chwilę wytchnienia. Dzięki temu odprężysz umysł i wrócisz do pracy z nowymi siłami.

 

Jak redukować stres w życiu prywatnym

ŻYCIE PRYWATNE

A co zrobić, aby zmniejszyć stres po pracy? Jest na to kilka prostych trików.

Odpowiednia dieta i ćwiczenia

Nie rzucaj się na głęboką wodę, zacznij powoli. Postaw sobie 2 cele na rok (np. unikanie niezdrowego jedzenia, czy spacery 2/3 razy w tygodniu). W końcu w zdrowym ciele zdrowy duch!

Zadbaj o swoje myśli

Nawet z dala od stresującej sytuacji zdarza nam się często o niej myśleć. To duży błąd. Samo myślenie wystarczy, aby nasz organizm zaczął odczuwać skutki stresu. Pozbądź się zatem negatywnych myśli. Zrelaksuj się. Pomyśl o czymś przyjemnym. Twoje samopoczucie szybko się wtedy poprawi.

Ciesz się życiem!

Spędzaj wolny czas na robieniu tego, co lubisz. Obejrzyj film, przeczytaj książkę, która tak długo już czeka na półce. Wyjdź na spotkanie ze znajomymi. Tylko od Ciebie zależy aktywność w tym punkcie. Nie zapomnij o sobie i swoich przyjemnościach. Znajdź na nie trochę czasu. To będzie dla Ciebie dawka pozytywnej energii.

 

Walka ze stresem jest skutkiem podjęcia małych kroków

To nie jest trudne, ale nie zabieraj się za wszystko na raz. Przejrzyj jeszcze raz to, co zidentyfikowałeś jako przyczyny stresu i wybierz 1 lub 2 największe. Dobierz do nich odpowiednią taktykę. Bądź cierpliwy i daj sobie kilka tygodni. To nie magia. Na zmiany potrzeba trochę czasu. Jedne kroki będą mniej, inne bardziej skuteczne. Próbuj i znajdź najlepsze dla siebie.

Pamiętaj o tym, że nie ma cudów. Nie możesz zmienić ludzi wokół siebie. Możesz jednak nauczyć się odpowiednio reagować na to, co dzieje się dookoła.

Szukasz pracy?